JW subtitle extractor

Hvorfor være ærlig?

Video Other languages Share text Share link Show times

Alle liker å vinne.
Men er det mulig å vinne
hvis du alltid er ærlig?
Ingen liker folk som jukser.
Men noen ganger virker det som
at uærlighet lønner seg.
Så hvorfor skal du
være den eneste som er ærlig?
Er det så farlig
hvis det ikke går ut over noen?
Greia er at uærlighet
skaper flere problemer enn det løser.
Og hvis du først setter utfor
og begynner å være uærlig ...
... er det skikkelig vanskelig å stoppe.
Og hvis det går bra én gang,
er veien kort til neste løgn.
Men hva med å fortelle
bare deler av sannheten, da?
Det også er faktisk en løgn -
- hvis det gir feil inntrykk til noen
som burde få høre hele sannheten.
Hva med å overdrive litt, da?
Er ikke det bare en måte å få venner på?
Å gi andre et falskt inntrykk
av deg selv, er en annen måte å lyve på.
I starten føler du
kanskje at du har kontroll.
Men så vil du oppdage at du har skapt
en annen versjon av deg selv -
- som gjør livet veldig slitsomt.
Det er vanskeligere å holde styr på alle
løgnene enn å huske det som er sant.
Og en eller annen gang
kommer konsekvensene.
I Ordspråkene 21:6 sies det
at de fordelene man får av å lyve, -
- kan bli borte på et blunk,
akkurat som en tåke.
Du kan miste tilliten hos familien din.
Du kan miste vennene dine.
Og hvis uærlighet blir en livsstil, -
- kan du til og med miste friheten din.
Og det finnes enda
en vond konsekvens av uærlighet.
Det går ut over selvfølelsen din.
Men du kan velge å være ærlig
og merke hvor mye bedre det er.
Når du får lyst til å være uærlig, -
- så bare si nei.
Da vet du at resultatene dine
skyldes din egen innsats.
Det er en digg følelse.
Når du forteller sannheten,
får du respekt hos familien din.
Det kan bli noen konsekvenser, -
- men det lærer du av.
Skaff deg venner
som liker deg for den du er.
Når du er ærlig,
trives du rett og slett mye bedre -
- både med familien din,
vennene dine -
- og deg selv.