JW subtitle extractor

Varför ska man vara ärlig?

Video Other languages Share text Share link Show times

Alla gillar att vinna, men kan man
vinna om man alltid är ärlig?
Ingen tycker om en fuskare.
Men ibland kan det verka som
att det lönar sig att vara oärlig.
Så varför ska du vara
den enda som inte är oärlig-
-särskilt om det inte skadar nån?
Jo, för att oärlighet
kostar mer än det smakar.
Och har man väl slagit in
på en oärlig väg ...
... så är det väldigt svårt att stanna.
Om man verkar
komma undan med en lögn-
-så kan det vara frestande
att ljuga igen.
Det kanske inte känns så farligt
att inte berätta hela sanningen.
Men om man ger fel bild till andra
så är det som att ljuga.
Är det så fel att överdriva lite ...
... för att få vänner?
Att låtsas att man är nån man inte är
är också en sorts lögn.
Till en början kanske
allt verkar gå bra-
-tills du märker att det finns
en helt annan version av dig själv-
-som börjar ta över.
Det är inte lätt
att hålla reda på alla lögner.
Det är mycket svårare än
att komma ihåg sanningen.
Och förr eller senare kommer du att
få ta konsekvenserna av dina lögner.
I Ords. 21:6 står det-
-att alla fördelar man kan få
av att ljuga är som ”ett flyktigt dis”.
Du kan förlora din familjs
förtroende och respekt.
Du kan förlora dina vänner.
Och i längden kan oärlighet
få ännu värre konsekvenser.
Dessutom kommer oärlighet
att påverka din självkänsla.
Men om du bestämmer dig
för att vara ärlig-
-kommer du själv att få se
fördelarna med det.
Så när du är frestad att vara
oärlig, säg bara nej.
Då kommer du att kunna känna dig
riktigt nöjd med det du gör.
Om du är helt ärlig kommer din familj
att respektera och lita på dig.
Det kanske får vissa konsekvenser,
men du kan lära dig av dina misstag.
Och när man är med riktiga vänner
behöver man inte låtsas vara nån annan.
Om du är ärlig kommer du att bli
mer omtyckt av din familj-
-dina vänner och dig själv.