JW subtitle extractor

En organisasjon i bevegelse: Stevner

Video Other languages Share text Share link Show times

God morgen! Så fint det er
å være samlet på dette stevnet.
Jehovas vitner elsker
å komme på stevner -
- for å få undervisning,
tilbe Jehova og synge sammen.
Men store stevner har ikke alltid vært
en del av vår tilbedelse i moderne tid.
Hvordan begynte det?
Det får vi høre i denne episoden av
«En organisasjon i bevegelse».
Det første store stevnet til Jehovas
folk ble holdt for flere tusen år siden.
Israelittene var sammen med Moses
ved Sinai-fjellet for å lære av Jehova.
Etter det kom israelittene
sammen til tre årlige høytider.
Høytidene var litt som stevnene i dag.
Folk fra forskjellige steder
kom sammen for å ære Jehova.
De første stevnene i moderne tid
ble holdt i slutten av 1880-årene.
Men de var ikke som stevnene i dag.
Det var bare noe få hundre til stede,
så egentlig var det bare store møter.
De ble alltid holdt i forbindelse
med Herrens kveldsmåltid.
Og alle ble holdt i Allegheny
i Pennsylvania i USA.
Men det endret seg med
verdensutstillingen i Chicago i 1893.
Det kom millioner av mennesker dit.
Siden det var rabatter på togbilletter
til Chicago, tenkte bibelstudentene -
- at det var en perfekt mulighet til
å invitere til et 5 dager langt stevne.
Det kom ca. 360.
Det er få sammenlignet med i dag.
Men de første stevnene hjalp
bibelstudentene til å se -
- hvor oppmuntrende det var
å møte trosfeller fra andre steder.
Etter hvert arrangerte
de stevner hvert år.
Noen ble holdt utendørs eller i telt,
som dette stevnet i 1908 i Put-in-Bay, -
- et populært feriested
ved Lake Erie i Ohio.
Dette stevnet varte i ti dager og var
det største vi hadde holdt fram til da.
Det var rundt 3500 til stede.
Stevnet ga brødre og søstre mulighet
til å bli oppmuntret ut fra Bibelen, -
- bruke tid sammen,
le sammen, spise sammen -
- og styrke kjærligheten
og familiefølelsen i brorskapet.
Så gikk verden inn i en mørk tid
med første verdenskrig -
- og influensapandemien i 1918, -
- som tok livet av
ca. 50 millioner mennesker.
Men kjærligheten og enheten blant
Guds folk var sterkere enn noen gang.
Det ble tydelig i 1919
i Cedar Point i Ohio.
Dette var det første store stevnet -
- etter at Rutherford og hans nære
medarbeidere ble løslatt fra fengsel.
Bibelstudentene var overlykkelige
over å kunne komme sammen igjen.
Det kom så mange at programmet
måtte flyttes utendørs.
Det var hele 7000 til stede.
I 1922 ble det holdt et enda mer
spennende stevne i Cedar Point.
Det var i gjennomsnitt
rundt 10 000 til stede hver dag.
Stevnet motiverte Guds folk til
å forkynne med enda større iver.
Mange av stevnene i årene som fulgte,
gjorde at Guds folk ble enda mer forent.
Et eksempel er det uforglemmelige
stevnet i Columbus i Ohio i 1931.
Se for deg at du går inn
i Coliseum på Fair Grounds.
Der er det 15 000 til stede
og helt fullt.
På forsiden av programmet ditt
står det to store bokstaver, JW.
De første dagene av stevnet prøver
alle å finne ut hva bokstavene står for.
Just Watch? Just Wait?
Så kommer bror Rutherford på scenen.
Mot slutten av talen presenterer han en
resolusjon som avsluttes med ordene:
«Vi ønsker å bli kjent under
og kalt med dette navn,» -
- «nemlig Jehovas vitner.»
På 1940-tallet hadde andre verdenskrig
ført til splittelse i mange land.
Men Jehovas folk vokste
og ble mer og mer forent.
I 1946 kom de sammen i Cleveland i Ohio,
til Glade nasjoners teokratiske stevne.
Navnet kunne ikke ha vært mer passende.
Dette var et ordentlig
internasjonalt stevne -
- med 55 000 delegater fra 33 land.
Noen bodde i telt eller campingvogn
for å kunne være der.
Teltleirer var vanlig i forbindelse
med store stevne i denne perioden.
Vår åndelige familie fortsatte å vokse.
På 1950-tallet ble det holdt stevner
mange steder rundt om i verden.
Også på steder med begrensede midler.
Et eksempel på hvor internasjonale
stevnene våre hadde blitt, -
- fikk vi i 1958 på det internasjonale
stevnet i New York, -
- med temaet «Guds vilje».
Der var det mer enn
250 000 til stede fra 123 land.
Dette var det største internasjonale
stevnet som var blitt holdt i én by.
Både Yankee Stadium og Polo Grounds
var fylt med Jehovas vitner.
Det største stevnet sanne kristne
noen gang har holdt, begynner i dag.
Vi er sikre på at Jehova er med oss,
og at det er hans vilje at vi er her.
Det var ikke først og fremst størrelsen
som gjorde at Guds folk følte seg forent.
Det var det åndelige innholdet.
Programmet besto av
spennende taler, -
- praktiske symposier og nye utgivelser.
Og fra og med 1960-tallet ble skuespill
en populær del av programmet.
Disse åndelige gavene pluss gleden
av å møte nye og gamle venner -
- gjorde stevnene
til en stor velsignelse.
Men det har ikke alltid vært enkelt.
I Georgia møtte vitnene hard motstand.
I 2006 var det planlagt
at det regionale stevnet -
- skulle holdes
i Tbilisi filharmoniske konsertsal.
Men bare en uke før stevnet
annullerte styret i salen kontrakten.
Bare noen dager før stevnet skulle
begynne, stilte brødre og søstre opp -
- for å gjøre om
to åkre til et stevnested.
De høstet inn potene.
De bygde en scene
og benker til å sitte på.
Og de monterte lydutstyr.
Da den første dagen kom, var alt klart.
Mer enn 17 000 fulgte programmet -
- enten på stevnestedet
eller via overføring.
Stevnet gikk helt knirkefritt.
De som var der, ble overrasket
med enda en stor velsignelse:
Ny verden-oversettelsen på georgisk.
Det gjorde at de følte seg enda mer
forent med vennene verden over.
I de senere årene har det blitt holdt
internasjonale stevner verden over.
Og da det var umulig å møtes fysisk,
møttes vi på nett.
Fra Polen til Sør-Korea
og fra Australia til Sør-Afrika.
Stevnene har vært og er arrangementer
som gir Guds folk glede og oppmuntring.
De motiverer og styrker oss,
sveiser oss sammen som familie -
- og, viktigst av alt, gir oss
et nærere forhold til Jehova.